Wie zijn wij:

Het Westerkwartier in de provincie Groningen            met Sebaldeburen als rode stip .

Het Abel Tasman Koor heeft als thuishaven het dorp Sebaldeburen, dat deel uitmaakt van de gemeente Westerkwartier, gelegen in het westelijk deel van de provincie Groningen. Dat gebiedsdeel draagt ook de naam Westerkwartier.

Eén van de VOC zeevaarders van ons land, Abel Jansz. Tasman, werd in 1603 in Lutjegast geboren. Dat ligt op een steenworp afstand van ons dorp. Tasman ontdekte o.a. de Figi-eilanden, Nieuw Zeeland en Tasmanië bij Australië.

Bij de oprichting in 1998 stond er ook een dame op de loopplank, zij wilde graag meezingen. We hebben vrouwen aan boord genomen en de naam van ons koor werd daarom “Shantykoor Vrouw aan Boord”. Totdat in 2003 het 400e geboortejaar van Abel Tasman groots werd herdacht en gevierd in de voormalige gemeente Grootegast. Op verzoek van deze gemeente hebben wij het Abel Tasman Festival mee georganiseerd en hebben we ons koor omgedoopt tot

Abel Tasman Koor

Optreden doen we graag en regelmatig, gemiddeld ongeveer 20 keer per jaar, in ons tenue van nagemaakte 17e eeuwse  kledij. We zingen de traditionele shanties en zeemansliedjes in diverse talen en verder liedjes, die te maken hebben met Tasman of de zee. Vooral uit het populaire genre van de jaren '60, '70 en '80 van o.a. Boney M, Piet Veerman, BZN,              Paul Mc Cartney, Dana Winner, The Blue Diamonds, Freddy Quinn, Heino en uit het repertoire van de huidige populaire groep Ancora.

Ons koor telt 46 leden: 17 zangers, 20 zangeressen, 5 muzikanten t.w. Elly, Akkie, Klaske en Henk op de accordeon.
De ritmische begeleiding is in handen van Klaas op de cajon. Het geheel staat onder leiding van dirigent Wouter Lautenbach.

We bezitten een eigen professionele geluidsinstallatie van het merk Dynacord, bestaande uit  een mengpaneel, versterker, richtmicrofoons, draadloze handsets, speakers en subwoofers. Alles wordt bediend door onze eigen geluidstechnici Rogchert en Laurens.

Met een gesloten aanhangwagen zorgt de bouwploeg (ledenzangers) voor het vervoer naar en het opzetten van al deze materialen op de locatie van een optreden.

Eens in de 14 dagen, in de oneven weken, wordt op donderdagavond gerepeteerd van 20.00 - 22.00 uur in onze thuishaven het Dorpshuis  ’t Spectrum  in Sebaldeburen, waar we worden bediend door de dames Eelkje en Tjitske.

Hebt u zin om ons koor te komen versterken, dan staat het u vrij contact op te nemen met één van onze bestuursleden.